Бюджет ақшасы мен экономика өзара тығыз байланысты. Бюджет — бұл мемлекеттің кірістері мен шығыстарын, сондай-ақ ресурстарды экономиканың әртүрлі секторлары арасында бөлуді айқындайтын қаржылық жоспар. Экономика, өз кезегінде, мемлекеттік бағдарламаларды, инфрақұрылымды, әлеуметтік қорғауды және басқа да маңызды аспектілерді қаржыландыру үшін бюджет қаражатын тиімді пайдалануға байланысты.
Экономика мен ішкі нарықтың № 1 инвесторы Ұлттық қор мен республикалық бюджет екені талас тудырмайтын шындық.
Бюджет қаражатының экономикаға мультиаликативті әсері туралы мәселе бізде ат үстінде гана зерделенеді.
Мәжілісмен Ұласбек Сәдібековтың айтуынша, 2024 жылы бюджеттік инъекциялар нақты секторда жеткілікті қайтарымды қамтамасыз ете алмады.
Мәжілісменнің пікірінше, республикалық бюджеттен ең ірі ақша алушылардың бірі болып табылатын Аграрлық несие корпорациясы. ндағы жағдай көрнекі болып табылады. 2024 жылдың басында Аграрлық несие корпорациясы. 43,8 млрд теңге қалдығы болғанына қарамастан, ол қосымша 180 млрд теңге алды. «Оның үстіне корпорация банктерден тартылған қаражатты 17,75% -бен пайдаланып, бұл ретте оларды жеке кредиттік серіктестіктерге 12-13% мөлшерлемемен берді. 2025 жылдың басында ҚХА-ның проблемалық қоржыны 112,5 млрд теңгені құрады. Бұдан басқа, ортақ жауапкершілік сияқты аграршыларға қарыз беру шарттары тиімсіз, себебі бір қатысушының мерзімін өткізіп алғандықтан, аталған институт барлығына жабылады », — деп хабарлады Ө.Сәдібеков.
Осылайша, оның айтуынша, айтарлықтай экономикалық қайтарым болмаған жағдайда бюджет квазимемлекеттік сектор шығындарын жабудың негізгі көзі болып табылады, ал қайтарымдылық пен нәтижелілік тетіктері толық көлемде жұмыс істемейді.
Сонымен қатар, депутаттың пікірінше, жоспарлы мерзімде аяқталмаған жобалар саны артты.
«Жыл бойы өңірлердегі өмір сүру сапасына тікелей әсер ететін 55,7 млрд теңгенің 112 жобасы бюджеттен алынып тасталды. Бұл сумен жабдықтау, тұрғын үй құрылысы, әлеуметтік инфрақұрылым, жылумен жабдықтау салалары. Бірақ бір мезгілде бюджетке 57,9 млрд теңгенің 96 жаңа жобасы енгізілді, оның 60-ы бастапқы жоспарда қарастырылмаған. Бұл ретте олардың едәуір бөлігі жыл соңында қосылған болатын, ол кезде іске асыру қиын болып көрінді », — деді Ө.Сәдібеков.
2024 жылы бюджет шығыстары 97,8% -ға ғана орындалды, 526 млрд теңге пайдаланылмаған.
«Маңызды әлеуметтік және инфрақұрылымдық бағыттар толық қаржыландырылмаған. Олардың ішінде 212 млрд теңге — МӘМС жүйесіне мемлекеттің салымдары, 80 млрд теңге — «Ауыл Аманат» бағдарламасы, 129 млрд теңге — мемлекеттік қорғаныс тапсырысы мен несиелендіру. Бұл ауытқулар бастапқыда бюджетте қабылданған шешімдердің нақты орындалуымен қамтамасыз етілмегенін білдіреді », — деп есептейді Ө.Сәдібеков.
Депутатта жергілікті бюджеттерге қатысты жағдай да ерекше алаңдаушылық тудырады, себебі олардың орындалу сапасы төмен күйінде қалып отыр.
«2024 жылы әкімдіктер 38,7 млрд теңге мақсатты трансферттерді игерген жоқ, бұл 2023 жылмен салыстырғанда 26% -ға артық», — деп нақтылады ол.
Аталған проблемалардың барлығы — ахуалдық емес, олар соңғы жылдары сақталып, бюджет жүйесінің тұрақты тәуекелдеріне ие болып отыр, деп атап өтті мәжілісмен. Бұл ретте себептерді жоюда жеткіліксіз прогресс байқалады: жоспарлау, бақылау, тиімділікті бағалау тәсілдері фрагменттік күйінде қалады.
Қазақстанда бюджет тапшылығы 2,7% -ды, ал мемлекеттік қарыз — шамамен 30% -ды құрайды, бұл ірі жиырмалықтағы көптеген елдерге қарағанда тиісінше 2 және 3-4 есе аз
Келесі сарапшы Олжас Хұдайбергновтың айтуынша, Еуроодақ елдерінде бюджет тапшылығы мәселесі қатаң фискалдық ережелер мен бақылау тетіктері арқылы шешіледі. Атап айтқанда, бюджет тапшылығы ЖІӨ-нің 3% -ынан, ал мемлекеттік борыш ЖІӨ-нің 60% -ынан аспауы тиіс. Ал Қазақстанда бюджет тапшылығы 2,7% -ды, ал мемлекеттік қарыз — шамамен 30% -ды құрайды, бұл ірі жиырмалықтағы көптеген елдерге қарағанда тиісінше 2 және 3-4 есе аз, — деп атап өтті экономист.
Сонымен қатар, оның пікірінше, бюджет тапшылығы — норма, өйткені мемлекет болашақта пайда әкелетін нәрселерді қазір жасау үшін қарыз алуға тура келетін жағдайлар туындайды. О.Худайбергенов сондай-ақ мынадай жайтты да қозғады: өкінішке қарай, даму бюджеті мемлекеттік бюджеттің 10-15% -ын ғана құрайды. Бұл өте аз. Оның пікірінше, даму мәселелеріне көбірек көңіл бөлетіндей архаикалық бюджеттік құрылымдарды өзгерткен жөн.
Баспасөзде Қаржы министрлігінің өкілдері мен депутаттарға сұрақ қойып, бюджеттегі тесіктерге кім жауап беретінін түсіндіруді талап етеді. Алайда, сарапшының айтуынша, мәселе оңай шешілетін болғандықтан, бюджет тапшылығына шамадан тыс алаңдаушылық танытудың қажеті жоқ. Бұл ретте бюджет қаражатын жұмсау бөлігінде тек екі нәрсе — сыбайлас жемқорлық үшін қылмыстық және тиімсіз шығындар үшін беделді/әкімшілік жауапкершілік болуы тиіс. Оның айтуынша, тұтастай алғанда, Қазақстанда басқа елдерден айырмашылығы тұрақты сауда және бюджет профицитін қамтамасыз ету мүмкіндігі бар, бұл ретте әлеуметтік шығыстар бюджеттен тыс қорларға аударылатындай етіп, ал мемлекеттік бюджет 80-90% даму бюджетіне арналатындай етіп бюджеттік құрылымды өзгерту мүмкіндігі бар.
— Сонда тағы екі жағымды салдары болады: біртіндеп мемлекеттік қарыз нөлге жетіп, бюджет айналасында көптеген бюджеттен тыс қорлар пайда болады, онда бюджет профицитінен артық қаражат жинақталады және оны бюджет Ұлттық қордың көмегінен бас тарта отырып пайдалана алады, — деп өз пайымымен бөлісті О.Құдайбергенов.