
Қазақстандық мұнай өңдеу күрделі реформалар қарсаңында тұр. Шағын МӨЗ-ге қойылатын талаптарды күшейту ішкі нарықты нығайтуға, импортқа тәуелділікті азайтуға және отын жеткізудің сенімділігін арттыруға мүмкіндік береді. Алайда, жаңа ережелерді іске асыру үшін шағын кәсіпорындарға өндірістерді жаңғыртуға едәуір қаражат салуға тура келеді.2029 жылғы 1 қаңтардан бастап Қазақстандағы қуаттылығы аз мұнай өңдеу зауыттары К-4 және К-5 сыныпты отын өндіруді ұлғайтуға міндеттейді. Олар жалпы өндірістің сұранысқа ие мұнай өнімдерінің кемінде 45% -ын шығаруы тиіс. Норманы мұнай өнімдерінің жекелеген түрлерін өндіруді және олардың айналымын мемлекеттік реттеу жөніндегі заңға енгізу көзделеді. Құжат «Ашық НҚА» порталында жарияланды.
Өзгерістер
Негіздемеде түсіндірілгендей, талаптарды күшейту мұнай өнімдерін өндірушілердің жалпы өндірістің кемінде 45% көлемінде қажетті мұнай өнімдерін шығару міндеттемелерін білдіреді. «Бүгінгі таңда ірі мұнай өңдеу зауыттарында (» АМӨЗ «ЖШС,» ПМХЗ «ЖШС,» ПКОП «ЖШС) сұранысқа ие мұнай өнімдерін (сұйытылған газ, К-4, К-5 класты отын) шығару 60-тан 75% -ға дейін құрайды. Бұл ретте елде қуаттылығы шағын 30-дан астам мұнай өңдеу зауыты жұмыс істейді, олар жылына 4,5 млн тонна мұнай өңдеудің әлеуетті мүмкіндіктеріне ие (мәлімделген құжаттама бойынша), алайда шығарылатын өнім — «жартылай фабрикат» стандарттар мен техникалық регламенттердің талаптарына сәйкес келмейді» делінген құжатта.
Қуаттылығы аз зауыттар «Автомобиль және авиация бензиніне, дизель және кеме отынына, реактивті қозғалтқыштарға арналған отынға және мазутқа қойылатын талаптар туралы» КО ТР 013/2011 сәйкес келетін талап етілген өнімді шығармайтыны көрсетіледі.
«Қолданыстағы заңнамаға сәйкес кәсіпорындар ұйым стандарттары бойынша өнім шығаруға құқылы, бұл практикада СЭҚ ТН коды бойынша декларациялауға қайшы келмейтін және елден әкетуге тыйым салынбаған өз талаптарын белгілеуге алып келеді. Бұл жағдай көбінесе елден «майлы» фракцияны әкетуге әкеледі, одан әрі өңдеу кезінде К-4 экологиялық сыныпты отын алуға болады «, — делінген ілеспе ақпаратта.
Шағын МӨЗ проблемасы: «жартылай фабрикаттар» экспорты
Қолданыстағы нормалар бойынша кәсiпорындар өз стандарттары бойынша отын өндiруге құқылы. Нәтижесінде олар К-4 экологиялық сыныбының отынына одан әрі өңдеуге жарамды майлы фракцияларды шығарады және оларды жаппай шетелге шығарады.
Энергетика министрлігі:
- шағын МӨЗ өнімдерінің 70-90% -ы экспортқа кетеді;
- кәсіпорындар салықтық олқылықтарды пайдаланады: «жартылай шикізатты» экспорттай отырып, олар баждар мен салықтарды төрт есе аз төлейді — тоннасына 22 мың теңгенің орнына шамамен 90 мың теңге;
- жылына 800 мың тонна мұнай өңдеу кезінде кірістердегі айырмашылық 51,5 млрд теңгеге жетеді.
Ведомствоның пікірінше, мұндай қызмет елдің стратегиялық және экономикалық мүдделеріне қайшы келеді.
Жаңа ережелердің күтілетін әсерлері
- Сұранысқа ие ЖЖМ шығару жөнiндегi мiндеттемелердi енгiзу:
- Қазақстанның отын импортына тәуелділігін төмендету;
- бензинді, дизельді және сұйытылған газды үздіксіз жеткізуді қамтамасыз етуге;
- тапшылық, баға ауытқулары мен алыпсатарлық тәуекелдерін барынша азайтуға;
- өндірушілер арасында бәсекелестікті дамытуды ынталандыру.
- Энергетика министрлігі бұл шаралар энергетикалық, экономикалық және әлеуметтік қауіпсіздікті арттырады деп атап өтті.
Халықаралық тәжірибе
Дамыған елдерде МӨЗ нарықта сұранысқа ие өнімдердің 70-80% -ын шығаруды қамтамасыз етеді. Қазақстан осы көрсеткіштерге біртіндеп жақындауды жоспарлап отыр.
- Инвестициялар және жаңғырту
- Жаңа талаптар шағын зауыттар үшін қосымша шығындарға әкеледі.
Оларға:
- ашық түсті ЖЖМ шығымын ұлғайту үшін жаңа технологиялық жабдық орнатуға;
- тазалау және сапаны басқару жүйелерін енгізуге;
өнімді сертификаттау.
- Есептеулер бойынша, 100 мың тонна қайта өңдеуге арналған қуатты жаңғырту шамамен $20 млн. тұрады.
- Жыл сайын қосымша 433 млн теңге қажет.
Дегенмен, Энергетика министрлігі талаптар орындалатынына және шағын МӨЗ үшін шамадан тыс жүктеме болмайтынына сендіреді.
Саланы тұтынудың өсуі және артық жүктеме
Қазақстанда мұнай өнімдеріне сұраныстың тұрақты өсуі байқалады:
- АИ-92 бензин: 2023 жылы 4,257 млн тоннадан 2024 жылы 4,332 млн тоннаға дейін;
- АИ-95 бензині: 927 мың тоннадан 1,028 млн тоннаға дейін;
дизель отыны: 5,45 млн тоннадан 5,738 млн тоннаға дейін.
- Сонымен қатар, үш ірі МӨЗ қуаты апаттарға және жоспардан тыс тоқтауларға алып келетін шекте жұмыс істейді.
- 2020 жылдан бастап 2022 жылға дейін осындай 127 жағдай тіркелді, бұл компанияларға айтарлықтай зиян келтіреді.